Laika ratā šaursliežu vilcienā - Muzeju naktī Baložos

Ar devīzi „Šaursliežu vagona rats pa kūdras purvu steidzas” Muzeju nakts ietvaros 20. maijā apmeklētājus sagaidīs Baložu kūdras bānītis – ar brīvprātīgo dzelzceļa entuziastu spēkiem topošais šaursliežu muzejdzelzceļš. Ar ieskatu kūdras dzelzceļu vēsturē nonāksim līdz pat mūsdienām – kā Baložos atdzimst vēsture un unikāls industriālais mantojums.

 

Kūdras bānīši tika būvēti līdz ar pirmajiem kūdras ieguves mēģinājumiem, jo staignajos purva apstākļos nekāds cits transporta veids nespēja nodrošināt iespēju izvest gatavo produkciju. Sākotnēji tie bija ļoti viegli sliežu ceļi, pa kuriem ar rokām, zirgiem, vēlāk ar maziem lokotraktoriem pārstūma vagonetes. Augot ieguves apjomiem, pieauga arī vajadzība pēc kūdras pārvadāšanas – vagonetes nomainīja pilnvērtīgi vagoni, mazos divasu lokotraktorus – jau daudz lielāki četrasu lokotraktori un pilnvērtīgas lokomotīves, sliežu ceļi kļuva daudz pamatīgāki.

 

Baložu kūdras fabriku izveidoja 1945. gadā, šaursliežu dzelzceļš uzsāka darbu 1948. gadā. Medema purvs, kurā iegūst kūdru, ir ļoti plašs, un kūdras ieguvei izbūvēto dzelzceļu kopgarums uz 1951. gadu sastāda jau 15 km, savukārt uz 1957. gadu – 28 kilometrus. Laikam ejot, un mainoties kūdras fabrikas darbības apstākļiem, tajā skaitā pamazām arī izsmeļot kūdras krājumus, dzelzceļš saruka līdz vien 2,5 kilometriem, līdz 2013. gadā tika noslēgta vienošanās par esošā dzelzceļa saglabāšanu un pārveidošanu par muzejdzelzceļu.

 

Lai sniegtu iespēju apmeklētājiem ielūkoties tajā, kā top muzejdzelzceļš, pirmo reizi 2016. gadā tika organizēts pasākums ar devīzi „Durvis uz kūdras ieguves pasauli”. Apmeklētājiem bija iespēja izbaudīt unikālo kūdras dzelzceļu atmosfēru, izbraukt ar motordrezīnu un lokotraktoru, ieskatīties tajā, kā notikusi kūdras ieguve agrāk un tagadnē, apskatīt un "izsēdēt" dažādu traktoru kabīnēs un apskatīt dažādas kūdras ieguves mašīnas. Pasākuma centrālo lomu pildīja autentisks kūdras dzelzceļu ēdnīcas vagons. Neskatoties uz pasākuma minimālo raksturu, tas guva negaidīti lielu atsaucību un to apmeklēja ap tūkstotis apmeklētāju, tāpēc arī šogad biedrība „Bānīša Draugu klubs” organizēs iespēju apmeklētājiem paraudzīties, kas mainījies muzejdzelzceļā gada laikā, kā arī plašāk iepazīt kūdras ieguvi un tehniku.

 

Šogad Muzeju nakts pasākums noritēs 20. maijā, apmeklētājus vizinās pilnvērtīgs šaursliežu vilciens, nogādājot pasažierus uz kūdras fabriku, kur līdzīgi kā pagājušā gadā, būs iespējams aplūkot kūdras ieguves tehniku – dažādus riteņ- un kāpurķēžu traktorus, kūdras kombainus, kā arī šaursliežu dzelzceļa tehniku – jau minēto ēdnīcas vagonu, šaursliežu motordrezīnu, dažādus citus vagonus un topošā muzeja eksponātus.

 

Dalība Muzeju nakts pasākuma ietvaros kļuvusi iespējama pateicoties brīvprātīgo dzelzceļu entuziastu regulāriem pūliņiem vairāku gadu garumā, kā arī biedrības „Bānīša Draugu klubs” atbalstītājiem un ziedotājiem. Īpašu pateicību par sniegto atbalstu muzejdzelzceļa izveidē izsakām uzņēmumiem SIA „Pindstrup Latvia”, SIA „Līvānu kūdras fabrika”, AS „Stružānu kūdras fabrika”, SIA „Olaines kūdra” un SIA „Klasmann-Deilmann Latvia”, kā arī sadarbības partneriem – Ķekavas novada domei un Kūdras ražotāju asociācijai.

 

Pasākums noritēs 20. maijā no plkst. 19:00 līdz 23:00, brauciena sākums - Baložos, Bērzu ielas galā, 175 m no krustojuma ar Dārzu ielu, vilciens kursēs apmēram reizi 15 minūtēs, izbrauciens par ziedojumiem.

 

UZMANĪBU: sliktu laikapstākļu, kā arī mitra laika gadījumā pasākums nenotiks pilnībā vai arī notiks tikai izbrauciens ar vilcienu, bez tehnikas apskates, jo daļa no pasākuma notiek uz kūdras klājuma. Lielgabarīta kūdras tehnikas apskate tikai dienas gaišajā laikā.

 

Vairāk informācijas par Baložu kūdras dzelzceļu un Muzeju nakts pasākumu var atrast biedrības "Bānīša Draugu klubs" sākumlapā un aktualitāšu sadaļā.

 

 

 

Biedrība "Bānīša Draugu klubs"

13.05.2017.

  Drukāt