Ķekavas novada pašvaldība jau uzsākusi darbu pie Valsts kontroles (VK) atklāto nepilnību novēršanas, kuras tika konstatētas, veicot finanšu revīziju par diviem iepriekšējiem gadiem – 2012. un 2013. gadu. Kā zināms, domi līdz 2013. gada 20. jūlijam, t.i., 18 mēnešus, vadīja Roberts Jurķis („Vienotība”), nosakot toni novadā četrus gadus, un sešus mēnešus Valts Variks (Vidzemes partija), kad tikai daļēji varēja apjaust visu iepriekšējā sasaukuma četru gadu laikā „sastrādāto”.
Darbu apjoms, kas pašreizējai domes vadībai būs jāpaveic, kā to atzīst arī Valsts kontrole, būs ļoti darbietilpīgs. Pie tam izpildvaras sastāvs nav būtiski mainīts.
„Visnepatīkamākais ir tas, ka jātaisnojas par to, ko esi centies novērst,” saka domes priekšsēdētājs Valts Variks. „Ceru, ka lielā ažiotāža, kas mērķtiecīgi radīta, nav saistīta ar aptuveni 6 miljonu latu projektu Baložos, kur līgumi steigā tika saslēgti 2013. gada 21. un 24. maijā – deviņas dienas pirms pašvaldības vēlēšanām 2013. gada 1. jūnijā, kad bija skaidrs, ka valdošās koalīcijas sastāvs var mainīties, pieļaujot nepilnības gan tehniskajā dokumentācijā, gan iepirkumu organizēšanā. Aizņēmuma līgums par 500 000 eiro, ieķīlājot SIA „Baložu komunālā saimniecība” mantu, tika parakstīts 2013. gada 13. jūnijā – septiņas dienas pirms jaunā domes sastāva apstiprināšanas. Jāatzīmē, ka laika posmā starp vēlēšanām 2. jūnijā un jaunā domes sastāva apstiprināšanas 20. jūnijā darbojās vēl iepriekšējā vadība. Lieki jautāt, kam būtu jāatbild par to. Neapturot šos steigā pirms vēlēšanām saslēgtos līgumus, būtu jāpalielina siltuma tarifi Baložos. Šos iedzīvotājiem neizdevīgos līgumus nācās pārtraukt. Iespējams, ka kādam tas nepatīk.
Manuprāt, šīs ažiotāžas mērķis varētu būt ārkārtas vēlēšanas Ķekavas novadā, jo pie šāda domes sastāva atsevišķu partiju pārstāvjiem neizdodas realizēt savas ieceres.”
Noteikti atbildīgie un termiņi
Apzinoties situācijas nopietnību, Ķekavas novada domes priekšsēdētājs Valts Variks, jau iepazīstoties ar Valsts kontroles ziņojuma projektu, sasauca vienkopus pašvaldības nozaru vadītājus, lai noteiktu atbildīgos speciālistus un termiņus, kuros ir jānovērš visas Valsts kontroles norādītās nepilnības par pēdējiem diviem gadiem. Ar Valsts kontroli šis termiņš ir saskaņots, un tas ir 2015. gada 15. janvāris.
„Mēs neplānojam apstrīdēt Valsts kontroles atzinumu, bet pildīsim ieteikumu ieviešanas plānu. Tas ir pašvaldības interesēs. Ļoti labi, ka Valsts kontrole ir izvērtējusi šo situāciju, jo pašai pašvaldībai šobrīd nav tādu iekšējo audita resursu, kas varētu to paveikt tik detalizēti un perfekti. Esmu gandarīts, ka Valsts kontrole to ir paveikusi un mums ir iespēja sakārtot pašvaldības darbu, jo lielākajā daļā gadījumu lietas labā nekas netika darīts jau daudzus gadus. Protams, ka būs nepieciešams arī izvērtēt darbinieku kvalifikāciju un atbildību,” atzīst V. Variks.
Izstājas no kapitālsabiedrībām
Valsts kontrole savā atzinumā norāda uz kontroles nodrošināšanu pār daudzām kapitālsabiedrībām, kurās pašvaldībai pieder kapitāldaļas. Lai sakārtotu šo jomu, jaunais domes sasaukums īsā laikā jau ir veicis efektivitātes un likumības izvērtējumu pašvaldības dalībai kapitālsabiedrībās.
„Šīs kapitālsabiedrības ir jau daudzus gadus, un šobrīd mēs apmēram par pusi esam pieņēmuši lēmumu, ka izstājamies no tām. Kapitālsabiedrības bija sadibinātas ne tikai iepriekšējā sasaukumā, bet daudz agrāk. Šī problēma ilgst jau daudzus gadus. Taču mēs esam apņēmušies šo jautājumu beidzot sakārtot,” skaidro V. Variks.
Komandējumu lietderība tiek rūpīgāk izvērtēta
Kopš jaunā domes sasaukuma darba uzsākšanas komandējumu skaits, salīdzinot ar iepriekšējā domes priekšsēdētāja Roberta Jurķa darbības laiku, ir krietni samazinājies. Ja iepriekš regulāri ārvalstu braucieni notika, piemēram, uz Turciju, Baltkrieviju un Pleskavu, kur delegācijas sastāvā lielākoties bija vieni un tie paši cilvēki, šobrīd delegācijas sastāvs tiek izvērtēts atbilstoši komandējuma mērķim. Jāpiemin, ka jaunās domes darbības laikā ir piebremzēta intensīvā sadarbība ar Baltkrieviju un Krieviju (ko īpaši piekopa iepriekšējās domes deputāti no „Vienotības” un „Saskaņas centra”).
Daudzi normatīvie akti jau sakārtoti
Ņemot vērā Valsts kontroles atzinumu, pašvaldība sakārtos iekšējos normatīvos dokumentus, kā arī rūpēsies par to, lai ikvienam, tostarp Valsts kontrolei, būtu pilnīgāka un caurskatāmāka informācija par pašvaldības finansiālajiem izdevumiem. „Ir jāpilnveido iekšējie normatīvie akti, lai varētu skaidrāk redzēt iztērēto līdzekļu lietderību pašvaldības, proti, iedzīvotāju, vajadzībām, lai visiem ir skaidrs, kur nauda ir iztērēta un kāpēc. Tieši iepriekšējos gados nesakārtotās dokumentācijas dēļ Valsts kontrolei ir radušās aizdomas par finanšu līdzekļu izlietošanas iespējamo nelietderību.” skaidro V. Variks.
Jau tagad daļa normatīvo aktu ir pilnveidoti. Tāpat pašvaldība ir apzinājusi aktuālās problēmas, un ir sagatavots jaunu noteikumu projekts transportlīdzekļu izmantošanai un degvielas patēriņa aprēķina metodika.
Transports
Nepilnu mēnesi pirms 2013. gada pašvaldību vēlēšanām, pašvaldībā tika nopirktas divas jaunas automašīnas, bet, lai neradītu priekšvēlēšanu spriedzi, tās netika izņemtas no autosalona. Viena no tām bija paredzēta domes priekšsēdētājam ar šoferi. Šobrīd, lai taupītu pašvaldības līdzekļus, domes priekšsēdētājam nav personīgā šofera, kā tas bija iepriekšējai domes vadībai. Līdz ar to tika samazināta šofera štata vienība, attiecīgi arī samazināti pašvaldības izdevumi.
Atgādinām, ka viens no pirmajiem lēmumiem jaunajā sasaukumā bija algu samazināšana domes priekšsēdētājam un attiecīgi visiem deputātiem.
Juristus algo pārstāvniecībai tiesās
Runājot par noslēgtajiem juridiskajiem ārpakalpojumiem, Ķekavas novada pašvaldība šādi rīkojusies, lai vēl papildus piesaistītu profesionālus juridiskās nozares pārstāvjus, kas to pārstāvētu tiesās. Šobrīd pašvaldībai ir uzsākti vairāki tiesu procesi. Kopumā prasības pret pašvaldību ir aptuveni 1,4 miljoni eiro apmērā, un pašvaldība ir ieinteresēta uzvarēt šajos tiesu procesos. VK pārmet, ka, algojot papildu juristus, nelikumīgi iztērēti 40 tūkstoši latu, jo pašvaldību tiesvedībās būtu jāpārstāv tikai pašvaldības juristiem. Būtu neprāts riskēt ar 1,4 milj. eiro pašvaldības naudas, lai burtiski izpildītu likuma burtu, neizanalizējot finansiālos riskus. Atcerēsimies piemēru, kad privātpersona mēģināja no pašvaldības iztiesāt 170 ha pašvaldības mežu. Vai tiešām būtu jāriskē ar 170 ha meža, ko pašlaik var izmantot jebkurš iedzīvotājs, nebaidoties, ka privātīpašnieks viņu izdzīs no it kā sava meža?
Visvairāk ēdināšanai tērējusi Kultūras aģentūra
Valsts kontrole reprezentācijas un ēdināšanas pakalpojumus par pēdējiem diviem gadiem vētīja ne tikai centrālajā administrācijā, bet arī sešās iestādēs, tostarp Ķekavas novada kultūras aģentūrā (ĶNKA), kur reprezentācijas izdevumi situši visaugstāko vilni.
Pēc ĶNKA direktora Artūra Ancāna atstādināšanas 2013. gada 1. jūlijā rēķinu skaits par ēdināšanas pakalpojumiem vairākkārt samazinājās. ĶNKA ierasta prakse bija par pašvaldības līdzekļiem iepirkt ēdināšanas pakalpojumus, par kuriem nebija pieejama pilnīga dokumentācija, kas apliecinātu, kādam mērķim nauda izlietota. (Atgādinām, ka, lai novērstu Kultūras aģentūras darbībā konstatētos normatīvo aktu pārkāpumus un līdzekļu izšķērdēšanu, jaunais domes sasaukums pieņēma lēmumu par aģentūras likvidēšanu.)
Šobrīd no centrālās administrācijas budžeta reprezentācijai, tostarp ziediem un ēdināšanai, liela daļa līdzekļu aiziet tieši novada pensionāru vajadzībām, piemēram, sveikšanai apaļajās jubilejās, pensionāru ekskursijām (tiek nodrošināts arī transports) un pensionāru atpūtas pasākumu rīkošanai. 2013. gadā pašvaldības budžetā pensionāriem bija atvēlēti aptuveni 8200 latu (2012. gadā – aptuveni 7200 latu). Iespējams, ka atbalsts pensionāriem pēc šīs VK revīzijas pašvaldībai būs jāsamazina.
Atšķirībā no iepriekšējā sasaukuma piekoptās prakses, šobrīd visi reprezentācijas materiāli centrālajā administrācijā tiek uzskaitīti, norādot, kādiem mērķiem un cik ir izlietots, kā arī izvērtēta reprezentācijas materiālu pasniegšanas nepieciešamība un apjoms. „Vairs netiek dāļāts pa labi un pa kreisi, kā tas bija ierasts līdz šim,” skaidro V. Variks.
Iepriekšējā VK revīzija – pirms 16 gadiem
Aplūkojot Valsts kontroles interneta vietni, Ķekavas novada pašvaldība var nojaust, ka tik lielu un apjomīgu revīziju VK pēdējā laikā nav veikusi, iespējams, nevienā citā pašvaldībā. Ķekavas novada pašvaldība pateicas Valsts kontrolei par pašvaldības darbības pārbaudi un norādēm, kas pašvaldībai būtu jāpilnveido un jāsakārto, lai tā ievērotu efektīvas un labas pārvaldības principus. Iepriekš tik apjomīga Valsts kontroles revīzija Ķekavā bijusi vien pirms 16 gadiem – 1998. gadā, bet Baložos – 2008. gadā
Sabiedrisko attiecību un
konsultatīvā atbalsta daļa
Vineta Bērziņa
10.06.2014.