Paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējuma sākotnējā apspriešanā saistībā ar dzelzceļa “Rail Baltica” izbūvi 26. februārī Ķekavā pulcēja vairāk kā 200 cilvēku. Šo apspriedi organizēja Satiksmes ministrija.
Sanāksmē iedzīvotāji pauda satraukumu, piemēram, par vilciena radīto trokšņa līmeni, iespējamiem ekoloģiskās katastrofas un satiksmes negadījumu riskiem, interesējās, par kādām cenām tiks atsavināti īpašumi dzelzceļa izbūves vajadzībām; par iespēju mainīt trašu novietni, vai plānots izveidot staciju pasažieriem, kā tiks risināti gadījumi, kad vienu īpašumu sašķels dzelzceļa līnija
Ķekavas novada pašvaldības viedokli pauda domes priekšsēdētājs Valts Variks. Viņaprāt, dzelzceļa “Rail Baltica” izbūve no valsts attīstības viedokļa, iespējams, ir atbalstāma un saimnieciski izdevīga, taču, skatoties no Ķekavas novada skatupunkta, pašvaldība neredz ieguvumus novadam, bet gan tikai apgrūtinājumus un potenciālos draudus – piemēram, troksni, pārvietošanās apgrūtinājumus, atsevišķu māju nojaukšanu vai tieša sliežu izbūve pie dzīvojamajām mājām, iespējamo bīstamo kravu avārijas risku tuvu apdzīvotām vietām.
Tāpat projektā netiek paredzēta neviena pieturvieta iedzīvotāju ērtībai, vai arī netiek ieplānota kravu pārkraušana Ķekavas novadā, kas varētu veicināt industriālās zonas un jaunu darba vietu rašanos. Līdz ar dzelzceļu tiks mainīta arī ainava un ierastais dzīves ritums.
Atgādinām - lai iesaistītu Ķekavas novada iedzīvotājus un noskaidrotu viņu viedokli par ieceri būvēt dzelzceļa līniju, Ķekavas novada pašvaldība pēc savas iniciatīvas rīkoja sākotnējo publisko apspriešanu, kas ilga no 2014. gada 11. novembra līdz 5. decembrim. Šajā laikā tika apkopoti 264 iesniegumi ar iedzīvotāju viedokļiem.
Izvērtējot rezultātus, pārliecinoši priekšplānā izvirzījās argumenti pret visiem piedāvātajiem trašu variantiem. Iedzīvotāju izteiktos viedokļus nosacīti varētu sadalīt trīs daļās:
1.Lielākā daļa iedzīvotāju uzskata, ka dzelzceļa izbūve nesniedz nekādus ieguvumus sabiedrībai, tieši pretēji, tiek paustas bažas par projekta realizāciju un mainīto sadzīvi. Tiks radīti papildus apgrūtinājumi, ierobežota pārvietošanās, piekļuve īpašumiem un zemes izmantošana lauksaimniecībai, troksnis, vilcienu radītā vibrācija, kas negatīvi ietekmēs būves, tiks ietekmēta uzņēmējdarbība, bīstamu kravu pārvadājumi, tiks skarti dzimtas īpašumi, izpostīta dabiskā vide.
2.Izteikti priekšlikumi veikt pasākumus, lai mazinātu dzelzceļa trases negatīvo ietekmi. Novirzīt trases no ciemiem pa purvu un meža teritorijām, veidot skaņas aizturošas sienas, organizēt satiksmi, risināt jautājumus ar gruntsūdens līmeņu maiņu, veidot civilās aizsardzības plānu un citus pasākumus kar mazinātu dzelzceļa trases negatīvo ietekmi.
3.Paustas bažas un neskaidrība kompensācijas noteikšanas un izmaksas kārtībā par nekustamiem īpašumiem un būvēm, kā arī par aizsargjoslām, neērtību kompensāciju un nodokļu atlaidēm.
Iedzīvotāju iesniegtie priekšlikumi tika apkopoti un iesniegti Satiksmes ministrijai un projekta virzītājam pilnsabiedrībai „RB Latvija” ar lūgumu ņemt vērā iedzīvotāju izteiktos priekšlikumus un bažas.
Ķekavas novada pašvaldība aicina novadniekus būt aktīviem un vēlreiz Satiksmes ministrijai brīvā formā rakstiski paust savu viedokli par Rail Baltica izbūvi un trašu novietojumu Ķekavas novadā, savus priekšlikumus nosūtot līdz 15. martam Vides pārraudzības valsts birojam (VPVB). Iedzīvotāji savus viedokļus var iesūtīt (novads@kekava.lv) vai iesniegt arī Ķekavas novada pašvaldībā, kura nogādās saņemto informāciju VPVB.
Sabiedrisko attiecību un konsultatīvā atbalsta daļa
26.02.2015.
Foto: www.aprinkis.lv
Einārs Binders