Šobrīd netiek apsvērta iespēja, ka "Rail Baltica" trase uz lidostu "Rīga" varētu nebūt – par spīti Ķekavas un Mārupes pašvaldību iebildumiem. Mārupē būs jāizšķiras par esošo trasi vai kādu alternatīvu variantu. Savukārt Ķekavā labākais risinājums tiks atrasts esošā trases koridora ietvaros.
Kategoriski pret "Rail Baltica" projektu no visām 15 Latvijas pašvaldībām šobrīd iestājas vien Mārupes un Ķekavas vietvaras un galvenokārt tāpēc, ka netīk ieplānotais sliežu ceļu risinājums uz lidostu "Rīga". Tomēr par spīti atsevišķu pašvaldību iebildumiem, pašlaik netiek apsvērts plāns atteikties no "Rail Baltica" atzara uz lidostu, portālam "Apriņķis.lv" pastāstīja pilnsabiedrības "RB Latvija" telpiskās plānošanas eksperts Neils Balgalis.
Viņš norādīja, ka, plānojot "Rail Baltica" maršrutu, netiek izskatīts variants, ka vilciens varētu pabraukt garām Rīgai, tāpēc savienojums ar Rīgas dzelzceļa staciju un lidostu būs līdzīgi, kā tas ir Tallinā, Kauņā un nākotnē būs Viļņā.
"Sliežu ceļu uz lidostu "Rīga" pat nevarētu saukt par atzaru, Latvijas valsts šo līniju pat ir definējusi kā pamattrasi. Mums ir jānodrošina šis te savienojums, jo lidostu mēs nedrīkstam nosmacēt, un mums ir jādomā par tās attīstību nākotnē," sacīja N. Balgalis.
Vienlaikus viņš arī norādīja, ka, tā kā lidostas attīstības plānos ietilpst šis sliežu savienojums, tad ar lidostu ir izveidojusies ļoti konstruktīva sadarbība. Turklāt "Rail Baltica" dēļ pie lidostas "Rīga" attīstīsies loģistikas un pakalpojumu komplekss, un no tā varētu iegūt arī Mārupes uzņēmēji.
"Pašlaik Mārupes uzņēmēji līdzīgi kā pašvaldība ir izteikusi tikai iebildes. Uzņēmējiem ir jāatsakās no mīta, ka "Rail Baltica" pārbrauktuves būs tādas, kurās transportam būs jāstāv milzīgās rindās. Satiksme tiks organizēta divos līmeņos, autotransports sliedes varēs šķērsot vai nu pa augšu, vai pa apakšu. Brauc pāri, kad tu gribi! Un kādi zaudējumi tamdēļ varētu rasties Mārupes loģistikas uzņēmumiem?" retoriski jautāja "RB Latvija" plānošanas eksperts.
Vienlaikus viņš arī norādīja, ka uzņēmēju bažas par to, ka vibrāciju dēļ nebūs iespējams strādāt, ir pārspīlētas. Tehnoloģijas būs modernas, ātrgaitas vilcieni vibrācijas radīs krietni vien mazāk nekā tuvējā šoseja.
"Protams, runājot par uzņēmēju interesēm, tostarp Mārupes, ir jāņem vērā visas bažas. Ir jāpārbauda katra iebilde, katra iespējamā ietekme. Kopā ir jāmēģina atrast labāko risinājumu," uzsvēra N. Balgalis.
"RB Latvija" telpiskās plānošanas eksperts arī sacīja, ka, lai gan ietekmes uz vidi novērtēšanas procesā Mārupei piedāvāts tikai viens sliežu ceļa variants, alternatīvi risinājumi ir iespējami. Turklāt jau tuvāko nedēļu laikā Mārupes novada pašvaldība oficiāli saņems kartes un dokumentus, lai varētu iepazīties ar sabiedriskajā apspriešanā piedāvāto alternatīvo sliežu ceļu risinājumu.
"Ietekmes uz vidi novērtēšanas procesā mēs vērtējām tikai to, kas ir piedāvāts. Tomēr Mārupei mēs parādījām, ka alternatīva ir iespējama. Esošais variants un šī alternatīva ir vissaudzīgākie risinājumi pret iedzīvotājiem un apbūvi. Tomēr Mārupes gadījumā darbs ir arī jāiegulda, domājot par tehniskajiem risinājumiem," skaidroja N. Balgalis.
Savukārt runājot par Ķekavu, N. Balgalis skaidroja, ka optimālāko trases novietojumu varētu panākt esošā 300 metru platā "Rail Baltica" koridora ietvaros. Tieši pabīdot trasi uz vienu vai otru pusi un pārrunājot visas bažas ar iedzīvotājiem, atzaru uz lidostu varētu izveidot tādu, kas skartu pēc iespējas mazāk privātīpašumu. Tāpat noteikti tikšot izskatīta arī Ķekavas izrādītā iniciatīva par dzelzceļa staciju.
Portāls "Apriņķis.lv" jau rakstīja, ka pēc sākotnējas sabiedriskās apspriešanas secināms, ka kategoriski pret pašlaik piedāvātājiem ātrgaitas vilcienu maršrutiem iestājas Mārupes un Ķekavas pašvaldības, kas oficiālā vēstulē par to informēja projekta īstenotājus.
Mārupē iedzīvotāji un pašvaldība uzskata, ka kopumā "Rail Baltica" projekts ir atbalstāms, taču novadā asi iestājās pret plānotā sliežu ceļa izbūvi uz lidostu "Rīga", jo tā izbūve esot neloģiska un ekonomiski nepamatota. Tāpat Mārupē "Rail Baltica" apdraudot gan iedzīvotāju privātīpašumus, gan uzņēmējus.
Arī Ķekavas novadā ar "Rail Baltica" maršrutu nav apmierināti, jo redzamu ieguvumu iedzīvotājiem no šī projekta nav, ir tikai mīnusi. Ķekavā trases dēļ nāktos ciest ēku un zemju īpašniekiem, būs troksnis, tiks izbojāta ainava.
Pārpublicēts no
19.03.2015.