Starp Ķekavas novada pašvaldību, jaunā dzelzceļa “Rail Baltica” projektētājiem un Satiksmes ministriju šobrīd ir izveidojusies konstruktīva sadarbība, kuras rezultātā tiek domāts par adekvātām kompensācijām iedzīvotājiem un tiek plānots, kā apiet sākotnēji šķērsotās dzīvojamās mājas un nodrošināt nepieciešamos šķērsojumus.
Tāpat sarunu gaitā jau tiek diskutēts par nākotnē iespējamā loģistikas centra un pasažieru stacijas izveidi Ķekavas novadā. Augstākminēto lietu trūkums sākotnēji bija galvenie pašvaldības iebildumi dzelzceļa būvniecībai Ķekavas novadā.
Ķekavas novada domes priekšsēdētājs Valts Variks ir gandarīts par veiksmīgo un konstruktīvo sadarbību, kas izveidojusies starp jaunā dzelzceļa projektētājiem un Satiksmes ministrijas speciālistiem.
„Novada dome vēlas sasniegt rezultātu, kas „Rail Baltica” darbības rezultātā būtu ar pievienotu vērtību novada ekonomiskajai darbībai un iedzīvotāju ierastajai ikdienai. Šobrīd sarunas ir devušas pozitīvu rezultātu, jo būtiskajos jautājumos ir panākti risinājumi, kuri varētu apmierināt novada un iedzīvotāju vēlmes. Viens no būtiskiem pozitīviem pagriezieniem ir panāktā virzība par taisnīgas atlīdzības un kompensācijas izmaksāšanu iedzīvotājiem, kuru īpašumus tieši vai netieši skartu dzelzceļa trasi. Tāpat būtiska ir panāktā vienošanās par to, lai dzelzceļa trase skartu pēc iespējas mazāk iedzīvotāju īpašumus,” uzsver V. Variks.
Šo sarunu mērķis bija meklēt risinājumus, lai mazinātu dzelzceļa izbūves negatīvo ietekmi uz Ķekavas novada iedzīvotāju ierasto ikdienu un lai nodrošinātu novadam saimnieciski ekonomisku ieguvumu no iespējamās dzelzceļa būvniecības Ķekavas novada teritorijā, piemēram, pasažieru stacijas un loģistikas centra izveide nākotnē.
Savukārt Neils Balgalis, „RB Latvija” telpiskās plānošanas eksperts, atzīst: „Visā Latvijā pašvaldību, uzņēmēju un ieinteresēto iedzīvotāju darba grupas dod pozitīvu pienesumu trases attīstībai, lai rezultātā „Rail Baltica” būtu pēc iespējas labvēlīgāka iedzīvotājiem un novadiem. Darba grupas sniegušas savu attīstības redzējumu, mēs vērtējam un pētām, kā iespējams tos īstenot un kādas būs tā sekas. Galvenais ieguvums, protams, būs novadu attīstības iespējas un samazināts skarto īpašumu skaits. Latvijā dzimto māju vēsture ir mūsu kultūras sastāvdaļa, tāpēc šis ir ļoti sāpīgs un nozīmīgs jautājums, kuru respektējam.”
Kā informēja pilnsabiedrības "RB Latvija" telpiskās plānošanas eksperts Neils Balgalis, tiekoties ar Ķekavas novada domes deputātiem, iespējamā loģistikas centra un pieturvietas novietne varētu būt Ķekavas novada teritorijā - autoceļu A5 un A7 krustojumu apkaimē, taču jau par konkrētākiem risinājumiem Ķekavas novada domes deputāti tiks informēti augustā.
Tikšanās laikā N. Balgalis izklāstīja, ka šobrīd noritējušas sarunas ar tiem Ķekavas novada iedzīvotājiem, kuru īpašumus tieši un netieši skar jaunais dzelzceļš, panākot kompromisa risinājumus trases novietojumam. Pēc eksperta teiktā, Ķekavas novadā dzelzceļa trases 300 m koridorā atrodas 23 mājas, no kurām sākotnēji bija paredzēta trīs māju nojaukšana. Sarunu rezultātā panākts - šīs trīs mājas nebūs jānojauc.
Dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" maršrutu sākotnējās sabiedriskās apspriešanas pašvaldībās ietvaros ir saņemti aptuveni 50 iesniegumi no Ķekavas novada iedzīvotājiem, kuri tiek izskatīti, lai kopīgi ar iedzīvotājiem pieņemtu galīgo lēmumu – kur tad īsti ātrgaitas vilciens Ķekavas novada teritorijā brauks.
Savukārt sabiedriskā apspriešana par ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumu plānota šī gada oktobra sākumā, bet nākamā gada sākumā šis jautājums tiks skatīts visu pašvaldību domes sēdēs. Tālāk jau (aptuveni 2016. gada pavasarī) būs nepieciešams lokālplānojumu izstrāde izvēlētajam trases variantam.
Tāpat “RB Latvija" telpiskās plānošanas eksperts deputātiem arī apgalvoja, ka līdz ar jauno dzelzceļu pašvaldības un valsts ceļu šķērsojumi tiks nodrošināti vai piedāvātas alternatīvas piekļuves.
Nākamā Ķekavas novada domes deputātu, Satiksmes ministrijas un pilnsabiedrības "RB Latvija" pārstāvjiem sanāksme notiks augustā, lai iepazītos ar plānotā jaunā dzelzceļa “Rail Baltica” izveides procesa norisi un tālākajiem etapiem.
Sabiedrisko attiecību daļa
15.06.2015.