Par pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas procesa organizēšanu 2013./2014.mācību gadā

 Balstoties uz Eiropas Sociālā fonda projekta „Pedagogu konkurētspējas veicināšana izglītības sistēmas optimizācijas apstākļos” (turpmāk – projekts) 3.aktivitātes (pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas sistēmas pilnveide un tālāka attīstība) rezultātiem, arī 2013./2014.mācību gadā tiek turpināta Valdības rīcības plānā noteikto uzdevumu un Sadarbības memorandā starp ministriju un nevalstisko organizāciju pārstāvjiem pausto apņemšanos īstenošana, pakāpeniski ieviešot ilgtermiņa pedagogu motivācijas, atalgojuma un profesionālās darbības kvalitātes sasaistes sistēmu.

 

 Izglītības iestāžu un novada līmenī 2013./2014.mācību gadā tiek organizēts PPDKN process, kurā pedagogiem tiek dota iespēja apliecināt savu profesionālās darbības kvalitāti, pretendējot uz kādu no piecām kvalitātes pakāpēm.

 

 

1.      PPDKN procesa organizēšana 2013./2014.mācību gadā.

 

1.1.   Novērtēšanas procesa mērķgrupas

Ievērojot brīvprātības principu un pamatojoties uz izglītības iestādes vadītājam adresētu pedagoga rakstisku iesniegumu, novērtēšanas procesā ir tiesības iesaistīties:  

·         vispārējās (t.sk. pirmsskolas) un profesionālās izglītības iestāžu pedagogiem;

·         profesionālās ievirzes (mākslas, mūzikas, sporta) izglītības iestāžu pedagogiem;

·         interešu izglītības iestāžu pedagogiem;

·         atbalsta personālam (logopēdiem, sociālajiem pedagogiem, izglītības psihologiem).

1.2.   Novērtēšanas procesa organizēšanas līmeņi

PPDKN process 2013./2014.mācību gadā organizējams trijos līmeņos:

·      izglītības iestādēs (1.-3.kvalitātes pakāpe) PPDKN procesu nodrošina izglītības iestādes izveidota PPDKN komisija (5 vai 3 cilvēku sastāvā atkarībā no novērtējamo pedagogu skaita), kas darbojas saskaņā ar apstiprinātu novērtēšanas komisijas darbības kārtību;

·      republikas pilsētās/novados (4.kvalitātes pakāpe) PPDKN procesu nodrošina pašvaldības atbildīgās institūcijas izglītības jomā izveidota PPDKN komisija (5 vai 3 cilvēku sastāvā atkarībā no novērtējamo pedagogu skaita), kas darbojas saskaņā ar apstiprinātu novērtēšanas komisijas darbības kārtību;

·      valstī (5.kvalitātes pakāpe) PPDKN procesu nodrošina ministrijas izveidota valsts komisija, kas darbojas saskaņā ar apstiprinātu novērtēšanas komisijas darbības kārtību. 

 

1.3.   Novērtēšanas procesa ilgums

Organizējot novērtēšanas procesu 1.-3.kvalitātes pakāpes pretendentiem, izglītības iestādes komisijai ir tiesības izvēlēties PPDKN procesu organizēt:

·           septiņu mēnešu garumā – no 2013.gada 1.oktobra līdz 2014.gada 28.aprīlim (komisijas priekšlikums par iegūto kvalitātes pakāpi tiek izteikts ne vēlāk kā līdz 2013.gada 28.aprīlim);

·           piecu mēnešu garumā  - no 2013.gada 1.oktobra līdz 2014.gada 28.februārim (komisijas priekšlikums par iegūto kvalitātes pakāpi tiek izteikts ne vēlāk kā līdz 2014.gada 28.februārim);

·           četru mēnešu garumā - no 2014.gada 2.janvāra līdz 2014.gada 28.aprīlim (komisijas priekšlikums par iegūto kvalitātes pakāpi tiek izteikts ne vēlāk kā līdz 2014.gada 28.aprīlim.)

 

Organizējot novērtēšanas procesu 4.kvalitātes pakāpes pretendentiem, PPDKN process ilgst 7 mēnešus (no 2013.gada 1.oktobra līdz 2014.gada 28.aprīlim) un komisijas priekšlikums par iegūto kvalitātes pakāpi tiek izteikts ne vēlāk kā līdz 2013.gada 28.aprīlim.

 

Organizējot novērtēšanas procesu 5.kvalitātes pakāpes pretendentiem,  PPDKN process ilgst 7 mēnešus (no 2013.gada 1.oktobra līdz 2012.gada 28.aprīlim) un komisijas priekšlikums par iegūto pakāpi tiek izteikts ne vēlāk kā līdz 2013.gada 28.aprīlim.

 

PPDKN process izglītības iestādes un novada līmenī tiek uzsākts, kad republikas pilsētas/novada pašvaldības atbildīgā institūcija izglītībā ir saņēmusi ministrijas saskaņojumu 2013./2014.mācību gadā novērtējamo pedagogu sarakstam.

 

1.4.   Novērtēšanas rezultātu apkopošana

Novērtēšanas procesa noslēgumā – rezultātu apkopošanas posmā:

·           ministrija informē par punktu robežu kvalitātes pakāpes noteikšanai;

·           republikas pilsētu un novadu atbildīgā institūcija izglītības jomā iesniedz ministrijā rezultātu pārbaudei visu 2013./2014.mācību gadā atbalstu saņēmušo pedagogu materiālus, tostarp arī to pedagogu iesniegumu kopijas, kuri PPDKN procesu neuzsāka vai pārtrauca.

·           izglītības iestādes vadītājs vai pašvaldības atbildīgās institūcijas izglītības jomā vadītājs rīkojumu par kvalitātes pakāpes piešķiršanu 2013./2014.mācību gadā novērtētajiem pedagogiem izdod pēc saskaņojuma saņemšanas par ministrijā pārbaudītajiem iesniegtajiem materiāliem.

 

2.      Pieteikšanās organizēšana pedagogiem 2013./2014.mācību gadā.    

 

2.1.   PPDKN procesa atlases nosacījumi

Pretendējot uz kādu no piecām kvalitātes pakāpēm, novērtēšanas procesā ir tiesības iesaistīties pedagogiem:

·           kuri ne reizi nav guvuši atbalstu projekta 3.aktivitātē;

·           kuriem 2013./2014.mācību gadā tarificētas 9 un vairāk kontaktstundas (0,3 pedagoģiskā slodze), to skaitā iekļauta mācību stunda, audzināšanas stunda (klases stunda), fakultatīvā nodarbība, konsultācija, pulciņa nodarbība. Kontaktstundas tiek summētas no visām izglītības iestādēm, kurā pedagogs strādā.

·           kuriem vismaz pēdējo vienu mācību gadu (2012./2013.mācību gads) uzkrāta nepārtraukta pedagoģiskā darba pieredze izglītības iestādē. (Vienlaikus tiek uzturēta prasība par novērtēšanās perioda un pedagoģiskā darba stāža atbilstību izvēlētajai kvalitātes pakāpei);

·           kuri PPDKN procesu 2012./2013.mācību gadā uzsāka, taču objektīvu iemeslu (ilgstoša slimošana, ģimenes apstākļi) dēļ to pārtrauca.

 

2013./2014.mācību gadā ir dota iespēja atkārtoti novērtēt savu profesionālo darbību arī tiem pedagogiem, kuri projekta ietvaros pretendējuši uz kādu no piecām kvalitātes pakāpēm. Šiem pedagogiem ir dota iespēja pretendēt uz 4. vai 5.kvalitātes pakāpi.

 

2.2.   Pieteikšanās procedūras organizēšana

Pieteikšanās procedūru republikas pilsētu un novadu atbildīgajām institūcijas  izglītības jomā plānot un organizēt patstāvīgi, kas nozīmē:

·           noteikt un izsludināt laika periodu, kurā pedagogi, lai iesaistītos PPDKN procesā, piesakās un iesniedz atlases nosacījumiem atbilstošu informāciju;

·           izvērtēt iesniegto materiālu atbilstību atlases nosacījumiem;

·           apkopot informāciju pārskata tabulā (1.pielikums) iesniegšanai ministrijā tā, lai ne vēlāk kā līdz 2013.gada 13.septembrim saskaņošanai nepieciešamā informācija tiktu nosūtīta elektroniski (aiva.smela@izm.gov.lv).

 

2.3.   Saskaņošanai iesniedzamie materiāli

·           pārskats par 2013./2014.mācību gadā novērtējamajiem pedagogiem (1.pielikums);

·           par 4.kvalitātes pakāpes pretendentiem papildus iesniedzamas dokumentālu apliecinājumu kopijas par pedagoga darbības atbilstību kritērijam „Mentora/prakses vadītāja/lektora/multiplikatora/meistarklases vadītāja darbība”. Šī kritērija apliecinājumi:  

ü    mentora darbībai – sertifikāts, apliecība;

ü    pedagoģiskās prakses/meistarklases vadīšanai – izziņa, apliecinājums, izraksts, līguma kopija;

ü    lektora pieredzei un darbībai – izziņa, norādot vadīto stundu skaitu, semināru skaitu un mērķauditoriju – pedagogu tālākizglītība; apliecinājums, norādot vadīto stundu skaitu, semināru skaitu, mērķauditoriju – pedagogi; izraksts/līguma kopija, uzrādot līguma priekšmetu;

ü    multiplikatora darbībai – sertifikāts, apliecība.

·           par 5.kvalitātes pakāpes pretendentiem papildus iesniedzamie materiāli: dokumentālu apliecinājumu kopijas par pedagoga darbības atbilstību:

1)      kritērijam „Mentora/prakses vadītāja/lektora/multiplikatora/meistarklases vadītāja

darbība”. Šī kritērija apliecinājumi:  

ü  mentora darbībai – sertifikāts, apliecība;

ü  pedagoģiskās prakses/meistarklases vadīšanai – izziņa, apliecinājums, izraksts, līguma kopija;

ü  lektora pieredzei un darbībai – izziņa, norādot vadīto stundu skaitu, semināru skaitu un mērķauditoriju – pedagogu tālākizglītība; apliecinājums, norādot vadīto stundu skaitu, semināru skaitu, mērķauditoriju – pedagogi; izraksts/līguma kopija, uzrādot līguma priekšmetu;

ü  multiplikatora darbībai – sertifikāts, apliecība.

 

2)        kritērijam „Sadarbība ar valsts līmeņa institūcijām izglītības jomā”, tostarp sadarbībai ar Valsts izglītības satura centru (VISC; ISEC), Izglītības kvalitātes valsts dienestu (IKVD), Vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūru (VIKNVA), Profesionālās izglītības centru (PIC), Valsts jaunatnes iniciatīvu centru (VJIC), Latvijas Nacionālā kultūras centra Kultūras un radošās industrijas izglītības nodaļu. Šī kritērija apliecinājumi:

ü  eksperta, ārštata metodiķa, bērnu un jauniešu nometņu vadītāja darbībai – sertifikāts, apliecība;

ü  dalībai komisijās, darba vai ekspertu grupās, padomēs – izziņa, izraksts, rīkojuma kopija, līguma kopija.

 

Nepieciešamo informāciju par PPDKN procesu, tajā skaitā PPDKN materiālu komplektu, ievietots ministrijas mājas lapā (http://izm.izm.gov.lv/pedagogiem.html).

 

Ministrija uzkrāj informāciju par visu līmeņu PPDKN rezultātiem, un pedagogi, kuri 2013./2014.mācību gadā PPDKN procesu būs beiguši ar pozitīvu rezultātu (piešķirta kvalitātes pakāpe), ne vēlāk kā 2014.gada jūnijā saņems ministrijas apliecinājumu par iegūto kvalitātes pakāpi.

 

 

Informāciju sagatavoja Aija Āre

  Drukāt