Sācies erudīcijas konkursa ”eXperiments” spraigākais posms

Latvenergo koncerna erudīcijas konkursa ”eXperiments” komandas uzsāk otro posmu izšķirošajā neklātienes kārtā – „Eksperimentālajā izaicinājumā”. Tā laikā dalībnieki varēs risināt 40 dažādu tematu un sarežģītības pakāpju uzdevumus, ko sagatavojuši konkursa eksperti un citu komandu dalībnieki. 18. martā būs zināmas veiksmīgākās komandas, kas tiksies pusfinālos lielākajās Latvijas pilsētās.

 

Erudīcijas konkursam ”eXperiments” 2014./2015. mācību gada sezonā reģistrējās 166 komandas no 136 dažādām Latvijas skolām. Visplašāk pārstāvēta ir Rīga ar 35 komandām un Kurzemes reģions ar 34 komandām. Savukārt Latgales reģionu pārstāv 29 komandas, Zemgales 25, Rīgas 23, bet Vidzemes reģionu 20 komandas. Līdz šim konkursa dalībnieki jau ir atbildējuši uz „Iesildīšanās testa” jautājumiem un izdomājuši paši savu fizikas uzdevumu. Pēc „Eksperimentālā izaicinājuma” nākamajai kārtai kvalificēsies tikai katra reģiona piecas labākās komandas. Savukārt fināla kārtā varēs piedalīties tikai viena komanda no katra reģiona.

 

 „Aptuveni ceturtdaļa skolotāju-konsultantu erudīcijas konkursā piedalās pirmo reizi, tikpat otro un trešo reizi, bet pārējie ir komandu konsultanti ar ilggadēju pieredzi. Skolotāji zina, ka piedalīšanās ”eXperimentā” nozīmē apjomīgu pašu iesaistīšanos – jaunu fizikas tematu mācīšanu, skološanu praktisku eksperimentu veikšanā un jauniešu motivēšanu. Tomēr pedagogi seko savam aicinājumam un izvēlas iet sarežģītāko ceļu – ar ārpus klases aktivitātēm palīdzēt jauniešiem novērtēt savas spējas, prasmes, intereses un, iespējams, jau pamatskolā izvēlēties nākotnes profesiju,” stāsta AS "Latvenergo" valdes priekšsēdētājs Āris Žīgurs.

 

Skolotāji atklāj, ka galvenie knifi, kā iegūt un noturēt skolēnu interesi fizikas stundās, ir praktisku eksperimentu demonstrējumi un mācību vielas sasaite ar sadzīvi, aktuāliem notikumiem Latvijā un pasaulē. Tāpat pedagogi atzīst, ka svarīgākais priekšnosacījums kvalitatīvai mācību priekšmeta pasniegšanai ir cilvēciskais faktors jeb skolēnu spēja koncentrēties mācībām (61%) un materiālais nodrošinājums, piemēram, iekārtas laboratorijas darbu veikšanai, mācību materiāli (58%). Pietiekami bieži arī par primāri svarīgu nepieciešamību tiek uzskatīts moderns tehnoloģiskais nodrošinājums, piemēram, interaktīvā tāfele, dators, projektors, planšetdatori (37%) un iespējas īstenot papildu aktivitātes, piemēram, mācību ekskursijas (27%), noskaidrots konkursa ”eXperiments” skolotāju-konsultantu aptaujā.

 

Latvenergo koncerns erudīcijas konkursu organizē jau 20 gadus. 2014./2015. mācību gada sezonā ”eXperiments” tiek rīkots kopā ar ceļojumu aģentūru „Jēkaba ceļojumi”, graudu pārstrādes uzņēmumu „Dobeles dzirnavnieks”, žurnālu zinātkāriem lasītājiem „Uzzini!”, izglītības uzņēmumu „Lielvārds”, skolēnu un studentu karti „ISIC”, mācību portālu par fiziku „Fizmix”, unikālu un neparastu brīvā laika pavadīšanas iespēju veidotāju „Quest Lab”,  „Jauno Rīgas teātri”, radiostacijām „Kurzemes radio” un „Divu krastu radio”, Latvijā lielāko jauniešu izklaides portālu „Spoki.lv”, „Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri”, kā arī līderi Latvijas čipsu tirgū „Ādažu īstie Čipsi”, kinoteātri „Cinamon” un ūdens aktīvās atpūtas bāzi „Veikot.lv”.

 

*Interneta aptaujā piedalījās erudīcijas konkursa ”eXperiments” dalībnieki – 594 astoto un devīto klašu skolēni, kā arī 99 skolotāji-konsultanti. Aptauja veikta no 2015. gada 4. līdz 17. februārim.

 

Inga Cīrule

Konkursa ”eXperiments” koordinatore

  Drukāt