Diskutē par aukļu dienesta izveidi Ķekavas novadā

 

29. martā Ķekavas kultūras namā pulcējās ģimenes un auklītes, lai ar pašvaldības speciālistiem apspriestu ideju par aukļu dienesta izveidi Ķekavas novadā.

 

Ņemot vērā ķekaviešu līdzšinējo aktivitāti dažādās sabiedriskās apspriedēs, šoreiz aicinājumam atsaucās necerēti daudz - vairāk kā 60 cilvēku. Neskatoties uz daudziem jautājumiem, vecāki gan sanāksmē, gan vēlāk e-pasta vēstulēs izglītības speciālistiem izteica gandarījumu par šādu pašvaldības ieceri. 
 
 
Tikšanās sākumā Izglītības daļas speciāliste Aija Āre īsi informēja par bērnu iespējām šobrīd saņemt pirmsskolas izglītības iestāžu pakalpojumus un par aukles dienesta darbības pamatprincipiem. Šobrīd novadā rindā uz bērnudārzu atrodas 750 bērnu vecumā no 1,5 gada, bet pēc bērnu uzņemšanas šoruden, kad plānots palaist aukļu dienestu, šī rinda saruks līdz 520 bērniem, kuri tad arī būtu aukļu dienesta un privāto bērnudārzu pakalpojumu potenciālie saņēmēji.   
 
 
Noslēdzot trīspusēju līgumu starp aukli, ģimeni un pašvaldību, aukļu dienesta pakalpojumus varēs saņemt ģimenes, kur bērns un viens no vecākiem ir deklarējies Ķekavas novadā un bērnam šobrīd nav iespējams apmeklēt novada bērnudārzus.
 
 
Tikšanās laikā vecāki interesējās par aukles kontroli, speciālisti šeit uzsver, ka TĀ IR AUKLES UN ĢIMENES BRĪVPRĀTĪGA VIENOŠANĀS PAR SADARBĪBU. Ja vecākus neapmierina aukles prasmes un pieskatīšanas kvalitāte un vieta, tad ģimene var neslēgt vienošanos un meklēt sev piemērotāku auklīti. Tāpat arī aukle, ja viņai nesaskan ar ģimeni, viņa var atteikties no sadarbības. Jāpiebilst, ka, vecākiem savstarpēji vienojoties, aukle vienlaicīgi varēs pieskatīt līdz pieciem bērniem vecāku atbalstītā pieskatīšanas vietā, piemēram, pie auklītes vai bērna mājās, vai kādās citās bērnam atbilstošās telpās.
 
 
 PAŠVALDĪBA ŠAJĀ GADĪJUMĀ NĀK AR LĪDZFINANĒJUMU AUKLES DARBAM UN NODROŠINA AUKLĒM APMĀCĪBAS, lai vecākiem būtu pieejamas kvalificētas aukles, kas apguvušas bērnu pieskatīšanai nepieciešamās prasmes, piemēram, kā veicināt bērna fizisko, psihisko un emocionālo attīstību, pirmo medicīnisko palīdzību, dienas režīmu, saskarsmes psiholoģiju, sanitāriju un higiēnu.
 
 
Auklēm, kas būs iesaistījušajās aukļu dienesta darbā un par aukles darbu uz savu bankas kontu no pašvaldības saņems līdzfinansējumu Ls 118 apmērā, būs jāreģistrējas Valsts ieņēmumu dienestā kā pašnodarbinātai personai un jāmaksā pašām nodokļi (gan ieņēmumu, gan sociālais nodoklis). Ņemot vērā tikšanās laikā potenciālo aukļu paustās bažas par saimnieciskās darbības uzsākšanu, pašvaldība piedāvās auklēm arī izglītojošo lekciju par pašnodarbinātību.   
 
 
Runājot par aukles atalgojumu, jāatzīmē, ka Ls 118 ir pašvaldības līdzfinansējums, kas atbilst summai, cik pašvaldībai 2012. gadā vidēji izmaksā viens bērns novada bērnudārzā, taču aukle vēl saņems otru daļu – finansējumu no vecākiem. Piemēram, ja aukle par viena bērna pieskatīšanu (pilna darba diena) prasa Ls 200, tad Ls 118 maksās pašvaldība un Ls 82 - vecāki. Aukles darbu pašvaldība līdzfinansēs līdz brīdim, kamēr bērnam nav pieejama vieta pašvaldības bērnudārzā.  
 
 
Atgriežoties pie aukļu apmācības jautājuma, pašvaldība nodrošinās aukļu apmācības Ls 261 apmērā. Apmācības vairāku mēnešu garumā (158 stundas) notiks Ķekavas novadā, un tās pasniegs zinoši augstskolu lektori. Kursu beigās, sekmīgi nokārtojot eksāmenu, aukle saņems sertifikātu. Starp aukli un pašvaldību tiks noslēgts līgums par apmācību, paredzot, ka divus gadus pēc sertifikāta iegūšanas aukle var sniegt aukles pakalpojumus Ķekavas novada vecākiem. Ja gadījumā aukle izgājusi kursus, bet dažādu apsvērumu dēļ pārceļas strādāt uz citiem Latvijas novadiem, auklei būs pilnībā vai daļēji jāatmaksā kursu izmaksas.  
 
 
Uzklausot potenciālo aukļu ieteikumus par apmācību norises laiku, pašvaldība no sākotnējās idejas par kursu rīkošanu piektdienās, šobrīd tās plāno daļēji pārcelt uz sestdienām.   
 
 
Atgādinām - lai risinātu bērnudārza pieejamības problēmu, pašvaldība sākot ar rudeni piedāvās alternatīvu risinājumu - kvalificētu aukļu dienestu – ģimenēm, kuras gaida rindā uz bērnudārzu (no 1,5 gada vecuma pašvaldības līdzfinansējums pilnai darba dienai) vai kurām mazuļus nepieciešams pieskatīt dažas stundas dienā vai vakaros (svētku dienās).
 
 
Izglītības daļa aicina ģimenes, kurām būtu vajadzība pēc aukļu dienesta pakalpojumiem, un potenciālās aukles, aizpildīt pieteikuma anketu, kas pieejama interneta vietnē www.kekavasnovads.lv sadaļā "Izglītība" vai pašvaldības klientu apkalpošanas centros Ķekavā, Daugmalē un Baložos.
 
Anketa auklēm ir šeit, un anketa vecākiem ir šeit.  
 
Ar Ķekavas novada pašvaldības Izglītības daļas prezentāciju par aukļu dienestu var iepazīties šeit.
 

Teksts un foto:

Vineta Bērziņa, izdevuma "Ķekavas Novads" redaktore 

 

  Drukāt